poniedziałek, 19 października 2015

Wiedźmin. Ostatnie życzenie


Autor: Andrzej Sapkowski
Tytuł: "Ostatnie życzenie"
Wydawnictwo: superNOWA
Data wydania: listopad 2010 (wydanie I wyszło w 1993 r.)
Liczba stron: 288
Ocena: 7/10

Opis:
Później mówiono, że człowiek ów nadszedł od północy, od Bramy Powroźniczej. Nie był stary, ale włosy miał zupełnie białe. Kiedy ściągnął płaszcz, okazało się, że na pasie za plecami ma miecz.

Białowłosego przywiodło do miasta królewskie orędzie: trzy tysiące orenów nagrody za odczarowanie nękającej mieszkańców Wyzimy strzygi.

Takie czasy nastały. Dawniej po lasach jeno wilki wyły, teraz namnożyło się rozmaitego paskudztwa – gdzie spojrzysz, tam upiory, bazyliszki, diaboły, żywiołaki, wiły i utopce plugawe. A i niebacznie uwolniony z amfory dżinn, potrafiący zamienić życie spokojnego miasta w koszmar, się trafi.

Tu nie wystarczą zwykłe czary ani osinowe kołki. Tu trzeba zawodowca.
WIEDŹMINA.
Mistrza magii i miecza. Tajemną sztuką wyuczonego, by strzec na świecie moralnej i biologicznej równowagi.

 "Moje głębokie uszanowanie, czcigodna Matko- zakwilił kretyńsko.- Chwała wielkiej Melitele i jej kapłankom, krynicom cnoty i mądrości.
-Przestań pieprzyć, Jaskier- parsknęła Neeneke.- I nie tytułuj mnie matką. Wiedz, że na myśl, iż mógłbyś być moim synem, ogarnia mnie zgroza."


        Utwory Andrzeja Sapkowskiego to już klasyka polskiej fantastyki. Do przeczytania skłoniły mnie bardzo pozytywne opinie i przeczytane urywki.  

Tom zawiera opowiadania:
1.Wiedźmin
2.Ziarno prawdy
3.Mniejsze zło
4.Kwestia ceny
5.Koniec świata
6.Ostatnie życzenie

        Zbiór jest wprowadzeniem do Sagi oWiedźminie. Dowiadujemy się o wielu interesujacych zdarzeniach z życia Geralta z Rivi, np.jak zapoznał się z Jaskierem, o pierwszym spotkaniu z Yennefer z Vengerbergu (jego ukochanej), oraz o konfrontacji ze strzygą, diabłem czy innym nadprzyrodzonym stworzeniem. 
        Akcja toczy się dynamicznie, dzięki czemu książkę czyta się przyjemnie. Uważam, że bohaterowie są dobrze wykreowani. Najbardziej polubiłam oczywiście Jaskiera ze względu na jego pozytywne i beztroskie nastawienie do życia.  Oczywiście nie byłabym sobą gdybym nie zamieściła cytatu. :)

"Rolnictwo karmi, ubiera, chroni od chłodu, dostarcza rozrywki i wspomaga sztukę.
-Z tą rozrywką i sztuką trochę przesadziłeś.
-A gorzałkę z czego się pędzi?
-Rozumiem."
        Książka ta wiele razy mnie rozbawiła, ale również skłoniła do refleksji. Momentami niestety miałam opory w czytaniu spowodowane specyficznym stylem pisania, lecz po pewnym czasie przyzwyczaiłam się i nie robiło to dla mnie żadnego problemu. Pozycja ta na pewno może zainteresować osoby lubiące fantastykę. Znajdziemy tu wiele magicznych stworzeń takich jak strzyga, czy elfy.
        Podsumowując uważam, że "Ostatnie życzenie" jest wartą uwagi książką, idealną dla osób pragnących uciec w inny świat. Polecam!  Pozdrawiam i zachęcam do obserwowania. ;)

Paulina.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz